Stage, Borgoe en shoppen in SU - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kristel Commandeur - WaarBenJij.nu Stage, Borgoe en shoppen in SU - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kristel Commandeur - WaarBenJij.nu

Stage, Borgoe en shoppen in SU

Door: Kristel Commandeur

Blijf op de hoogte en volg Kristel

30 September 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve lezers,

Alweer 15 dagen in Suriname. Mijn eerste week stage heb ik erop zitten. Een kleine uitleg over mijn stageplaats: Stichting de Stem is een Christelijk opvangcentrum voor verslaafden die door hun verslaving een levensbeheersend probleem hebben. Deze worden bij de stichting opgenomen en begeleidt om uiteindelijk bij hen het gevoel van welbevinden te bewerkstelligen en hen in staat te stellen optimaal te kunnen functioneren in de maatschappij. De verslaafden worden ‘gasten’ genoemd omdat ze 24/7 verblijven bij stichting de stem, zo noem ik ze dan ook. Zelf wordt ik zuster Kristel genoemd, klinkt best leuk haha.

Deze week heb ik op elke afdeling mogen meelopen om de stichting beter te leren kennen. Hierdoor heb ik ook weer een aantal Surinaamse lekkernijen leren koken, want wanneer ik in de keuken sta begin ik om 7u en maken we het eten voor de gasten. Deze week heb ik kousenband met rijst een kip gemaakt en dagoeblad met rijst en vis.Het Surinaamse eten is verrassend genoeg echt super lekker.

Vrijdag ben ik met Sietske en Merel naar de Hermitage geweest dit is een groot shoppingcenter die in mijn ogen eigenlijk vrij weinig voorstelde daarom zijn we vanuit daar naar het centrum gegaan om daar nog wat winkeltjes te bekijken. Vervolgens ook nog maar even lekker wat gegeten bij ’t Vat. ‘s Avonds was dan eindelijk het moment daar, voor de eerste keer stappen. Ik ging met Puck en de stagiairs die zij al kon mee naar club touche. Maar eerst hebben we natuurlijk gezellig voorgezeten met Parbo bier en ‘het Surinaamse goud’ Borgoe (rum). Een avond vol gezelligheid!!

Dit weekend hebben we vooral rustig aan gedaan en het vakantiegevoel naar boven gehaald. Ik heb Boeren Bridge(van Sietske's oma) leren spelen, veel gehangmateerd en uitgekaterd van de dag ervoor. Zondag zijn we al vroeg naar het Krasnapolsky Hotel gegaan om daar te gaan zwemmen, ook dit had ik nog niet gedaan in dit bloedhete land. Heerlijk een middag genieten van de zon en het water, ‘s avonds kwam Puck nog even langs mijn heerlijk gemaakte tagliatelle met kip eten, daarna hebben we nog wat potjes yahtzee gespeeld.

Maandagavond zijn we naar de Indofair gegaan hier stonden kraampjes met kleding, souvenirs en eten, heel veel eten. Mijn favoriet hier is 'baka bana'(gebakken banaan) daar heb ik dan ook volop van genoten. Mijn huisgenootje Vera zou om 00:00 jarig zijn dus we zijn nog wat cocktails gaan drinken in het centrum om het te vieren. Dit was erg gezellig, jammer dat de wekker weer vroeg ging om naar stage te gaan...

Vandaag was weer een stage dag van 8:00 tot 16:00, mijn stagebegeleider is er nog steeds niet dus ik loop nog n paar dagen met andere afdelingen mee.Veel hoef ik nu dus nog niet te doen maar gelukkig zijn de gasten en collega's erg aardig dus ik heb hier altijd een praatje.

Dit weekend ga ik voor het eerst op trip, mijn huisgenoten zitten op salsa en met die groep gaan we op salsaweekend! Het beloofd een weekend van dansen,barbecueën,chillen,slapen in de hangmat en zwemmen in het binnenland te worden.

Maar nu eerst de verjaardag van Vera vieren!!

Tot de volgende blog en veel liefs uit SU!

  • 01 Oktober 2014 - 07:04

    Heleen:

    Hee zuster Kristel! Wat leuk om te lezen allemaal! Groetjes van huize 183!

  • 01 Oktober 2014 - 08:32

    Chantal:

    Haai aapje!
    Wat kan je leuk schrijven, je lijkt nog meer op mij dan de meeste mensen zeggen ;)
    Ik mis alleen het stukje: ik mis mijn familie al onwijs! (haha)
    Ik heb al 2x in je bed geslapen aangezien ik geterroriseerd wordt door muggen.
    Voor de rest gebeurd er hier weinig soeps.
    We appen, kusje!




  • 01 Oktober 2014 - 10:40

    Eva:

    he zusterrrrr,
    Super leuk om op deze manier je avonturen te lezen met de fotos erbij. Hou je nog wat rum en gebakken bananen over? Tot over 12 dagen , x uit saaie spierdijk

  • 07 Oktober 2014 - 15:28

    Oma Commandeur:

    Hallo Kristel,

    wat leuk dat ik wat van jouw verslag kan lezen. Je vader heeft daarvoor gezorgd.
    zo te lezen maak je al heel wat mee en vooral leuke dingen!
    Je vader en moeder hebben mijn hele kamer opnieuw behangen en nieuwe meubels erin. Ik heb weer een heel gezellige kamer.
    Elise typt dit allemaal, want dat duurt met mij de hele dag.
    Geniet nog lekker van je stage in dat mooie land!
    Veel liefs van oma (en groetjes van Elise).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kristel

Kristel in Suriname!

Actief sinds 23 Sept. 2014
Verslag gelezen: 434
Totaal aantal bezoekers 10831

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 01 Februari 2015

Mijn eerste reis; stage en avonturen in Suriname

Landen bezocht: