Eva's week in Su - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kristel Commandeur - WaarBenJij.nu Eva's week in Su - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kristel Commandeur - WaarBenJij.nu

Eva's week in Su

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Kristel

22 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

Fa wa ka, lieve blog lezers van Kristel,

Onze avonturier heeft me gevraagd om ook een stukje te schrijven op haar blog, hierbij aan mij dus de grote taak om dit te doen. De druk ligt trouwens behoorlijk hoog want Kris heeft een waar schrijvers talent ontwikkeld in Suriname..

Maar waar waren we gebleven, afgelopen maandag landde ik om kwart voor 4 na ½ uur vertraging (punt was gelijk gezet) in Paramaribo waar Kris met Puck me op stond te wachten. Super natuurlijk om zo te worden ontvangen en na een rit van 1 uurtje kwamen we aan bij Kris der huis. Gelijk alle huisgenoten ontmoet en ‘s avonds met ze alle uit eten bij Zus en Zo en cocktails toe bij ’t Vat. Hele gezellig avond gehad en tot ieders verbazing hield ik het de hele avond nog vol ook.. Volgende dag beetje uitgeslapen en met wat meiden naar een groot winkel centrum geweest, me eerste lunch was een klein menutje bij de Mac Donalds (voor alle handbalmaatjes). Proeft btw gewoon hetzelfde hiero haha! ’s Avonds lekker met kris uit eten en wijntjes gedronken bij Sarinah een Indonesisch restaurant op aanraden van Franklin.

Woensdag was de grote dag, voor het eerst met kris op trip naar Berg en Dal, een super mooi Resort op 2 uurtjes rijden van Paramaribo. We werden ontvangen met een welkoms lied en drankje en er stond een lunch voor ons klaar. Wat een ontvangst! Die middag gelijk een kajak tocht gemaakt over de Suriname Rivier met een gids en daarna bij het zwembed liggen bijkomen. We brachten de nacht door in een super vette boomhut achtige kamer die op 10 meter hoogte boven de grond stond midden tussen de bossen, we hadden dus een super uitzicht en werden die ochtend erna wakker van de brulapen die je op kilometers afstand hoorden. Na een tocht van 2 uurtjes weer helemaal uitgerust terug bij het huis aangekomen, ’s avonds lekker hapje gegeten met wat huisgenoten om bij te praten over ons avontuur bij ’t Vat de stamkroeg/restaurant van veel meiden hier.
Vrijdag moest Kris der gezicht op der werk maar weer even laten zien en ik ging een dag met Puck op stap en lekker zwemmen bij het Krasnapolsky Hotel in het centrum. Binnen no-time behoorlijk verkleurt want ik was nog aan de Hollandse zon nog gewend. Die avond waren we uitgenodigd voor een BBQ op Kris der stage, na veel babbeltjes met verslaafden (broeders) en de zusters volgde er een mis met veel liedjes en gebeden. Heel speciaal om dit een keer mee te maken en te zien hoe veel kracht veel verslaafden uit het geloof halen. Daarna lekker met ze alle kip gegeten van de BBQ. Maarrr Kris en ik hadden nog meer op het programma die avond want we zouden we nog naar Club Touche gaan met het hele huis. Dus snel omkleden en met 3 taxi’s naar DE club van Paramaribo. Super avond gehad met veel dansen en borrels hier hoef ik niet verder op in te gaan jullie kennen ons!

Volgende ochtend na exact 1 uur slaap ging de wekker alweer. 8 uur werden we verwacht bij de verzamelplek voor onze trip naar Brownsberg. Puck en Jelle hadden wat meer moeite om wakker te worden en uiteindelijk vertrokken we om half 9. Eerste stop was het activiteiten centre van Berg en Dal waar we een kabelbaan parcours hebben afgelegd. Super vet natuurlijk en door de kick waren we gelijk weer fris en fruitig. 2e stop was een Stuwdam van 40 meter waar we met een bootje naar een primitief dorp werden gebracht om daar wat af te koelen en te zwemmen.

Laatste stop was Brownsberg waar we de nacht zouden doorbrengen. Een super mooie plek midden in de jungle, met 10 studenten lekker gegeten, bij het kampvuur gezeten met Borgoe-Cola en daarna in hangmatjes geslapen. Volgende ochtend weer worden gewekt door brulapen nu van iets dichtbijer en een heerlijk Nederlands ontbijtje gehad met pindakaas etc. (eindelijk!) Die ochtend vertrokken we voor onze tocht door de jungle heel naar de Irene Waterfall, een zware tocht van 1,5 uur omlaag en 1,5 uur omhoog klimmen, maar de waterval was het waard en bij terugkomst bij ons huisje werden we beloond met wilde apen, super vet om te zien. En gelukkig was daar onze vertrouwde koude douche voor een beetje afkoeling.

Die avond waren we zo moe van de gebroken nachten dat we lekker pizza’ tje hebben besteld en zijn gaan slapen…. Maandag moest Kris een dag stage lopen en ben ik de hele dag gaan chillen in de hangmat en wat wasjes gedraaid en boodschappen gedaan, er zijn hier natuurlijk geen mama’s zoals Anita of Marijke in de buurt.

’s Avonds maar weer eens uit eten geweest, Kris en ik waren een beetje verdwaald maar door de hulp van een lieve man die zei: wat doen jullie hier?? Snel een taxi gebeld en maar weer eens geëindigd bij ’t Vat en bijna de hele cocktail kaart afgewerkt. 2de laatste dag met Kris de echte toerist uitgehangen en onder andere een kerk, de Palmentuin, Fort Zeelandia en heel erg veel monumenten en het afgesloten bij een pannenkoeken restaurant. Die middag/avond stond er een tripje op de planning naar een plantage, dolfijnen en kaaimannen spotten en roti eten bij een lokale familie. De plantage hebben we op een of andere manier niet gezien maar wel veel dolfijnen gespot en kris is met een kaaiman op de foto geweest. (soort mini-krokodil) Vandaag laatste dag . Laatste dag toch op ze Surinaams doorbrengen dus we gaan lekker chillen bij white beach en vanavond met alle meiden stappen bij een ladies night in het centrum!
Kristel zal hier ongetwijfeld weer een Carry Slee-achtige verhaal over schrijven maargoed,

Ik heb hier super genoten en vond het heel speciaal om zo in het leven te stappen hier in het studentenhuis, ik spreek jullie waarschijnlijk snel weer in het koude NL!

X uit de Wakibasoestraat

• 22 Oktober 2014 - 14:25

Emily:

Onwijs leuk om te lezen! Er komen weer allemaal herinneringen boven. Een goede vlucht Eef en tot snel!

• 22 Oktober 2014 - 22:37

Anita:

Wat smaakt nou naar meer die cocktails of die mooie natuur in Suriname? Eva Eva je bent weer lekker uit, als je thuis kom dan weet ik wie de was voortaan doet!!! Tot gauw meissie we zijn erg benieuwd naar je verhalen.