Plantage, uitgaan, Sinterklaas - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kristel Commandeur - WaarBenJij.nu Plantage, uitgaan, Sinterklaas - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kristel Commandeur - WaarBenJij.nu

Plantage, uitgaan, Sinterklaas

Door: Kristel Commandeur

Blijf op de hoogte en volg Kristel

19 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Waar was ik ook alweer gebleven maandag,dinsdag woensdag zijn we weer keurig naar stage gegaan en heb ik niet veel spectaculairs gedaan, hier gaat het leventje namelijk ook gewoon normaal door. Dinsdag salsa les gehad, we waren niet heel serieus maar het ging wel goed. Woensdag geen baantjes gezwommen omdat ik een heerlijke maaltijd moest voorbereiden voor 8 huisgenootjes. Ik heb Aardappel Anders gemaakt, niet echt Surinaams ik weet het. Het Surinaams koken gaat ook nog wel goed komen want ik wil nog een kookcursus gaan volgen. Nu mijn huisgenootjes van mijn maaltijd hebben gegeten heb ik weer een tijdje rust en gaan hun de rest van de week ‘’terugkoken’’ dan kan ik dus lekker met hun mee-eten, super handig die huisgenoten!

Donderdag was niet echt top begonnen, ik kreeg een preek van de schoonmaakster dat we het te veel rommel achterlaten, dat de prullenbakken te vol waren en dat ik lakens van de waslijn pikte. Toen heb ik uitgelegd dat die rommel komt omdat we met 6 personen 1 koelkast en prullenbak moeten delen, wanneer de hond honger heeft onze prullenbak overhoop haalt en dat ik de laken had gepakt omdat ik mijn kamer zelf maar had schoongemaakt omdat dit niet elke week gebeurt. Het werd het er niet gezelliger op dus ging niet zo vrolijk naar stage.

Gelukkig heb ik vrijdag vrij gekregen zodat mijn weekend kon beginnen! ’s Avond hebben we voor het eerst met partner mogen dansen bij de salsa, we hebben de basispasjes geleerd en vanaf nu dansen we elke les met partner zodat we dat ook onder de knie hebben als we mogen afdansen. Dit is donderdag 27 november op de dag dat m’n ouders komen dus dan kunnen ze dit meteen meemaken. Hierna zijn we naar Havana gegaan, er waren veel bekende dus het was erg gezellig. We waren dan ook pas in de vroege uurtjes thuis.

Vrijdag stond er niet veel op het programma dus dat hebben we ook niet gedaan. Samen met Vera ben ik nog uit geweest deze avond naar Touche! Toen het net licht begon te worden was het tijd om naar huis te gaan. Het uitgaansleven in Suriname bevalt met tot nu toe erg goed zoals jullie ook in mijn blogs lezen. Jullie moeten nou niet gaan denken dat dit het enige is wat ik doe maar dit levert meestal wel de mooiste verhalen op haha.

Na een uurtje slaap moesten we alweer wakker worden om aan de plantagetour te beginnen. We zijn samen met een gids eerst naar Fort Nieuw Amsterdam gereden. Hier hebben we een rondje gelopen de verhalen aangehoord en veel foto’s genomen. Zoals de naam al zegt het was een fort dus er waren veel kanonnen en ook een gevangenis waar we binnen konden kijken. Hier zag je onder andere hoe klein de hokjes waren waar de slaven in gevangen werden gehouden. Hierna zijn we naar Mariënburg gegaan, dit is een oude suikerrietplantage maar ze produceerde er ook rum. Onze gids (oud mannetje van ik gok 80 jaar) heeft zelf in de rumfabriek gewerkt dus het was erg interessant om de verhalen van Mariënburg te horen van een man die dit zelf heeft meegemaakt. Foto’s van ons maken vond hij ook geweldig want we moesten bij elke bezienswaardigheid even poseren. Ten slotte zijn we met een bootje over de Commewijnerivier naar Frederiksdorp gebracht. Dit was een koffie- en cacaoplantage, nu wordt het gebruikt als Hotel en staan er allemaal appartementen waar je kan verblijven. We hebben hier geluncht, de Soato soep was weer heerlijk. Toen zijn we even een rondje gaan lopen op de oude plantage en de verhalen aangehoord. Deze culturele dag was geslaagd en goed geregeld. Eenmaal thuis aangekomen heb ik de uurtjes slaap moeten inhalen, en heb ik ’s avonds met Jolijn Magic Mike gekeken puff om uit te gaan was er niet meer.

Zondag zijn we gezellig met een aantal huisgenootjes gaan lunchen bij Zus & Zo. ’s Avonds heb ik voor Sietske heerlijke kaas,appel,stroop,suiker pannenkoeken gebakken. We hebben het weekend afgesloten met chocomelk en pepernoten en we hebben lootjes getrokken. Rond 5 december plannen we een avond waarin we het cadeautjes spel gaan spelen en de gedichten worden voorgelezen. Sinterklaas in immers alweer in Nederland aangekomen daar moeten wij toch ook aan meedoen.

We zijn weer een nieuwe week ingegaan, time flies.. je kent het wel. Vandaag moest ik vroeg op om een telefonische sollicitatie te doen met een organisatie in Nederland, want 12u Nederlandse tijd betekend 8u Surinaamse tijd, 7u opstaan dus en wachten op een belletje. Na wat problemen met de verbinding heb ik haar eindelijk kunnen spreken. Ze vonden het een positief gesprek en wilde graag, wanneer ik terug ben ik februari, een afspraak. Zo kan ik in maart meteen beginnen met de stage bij Vesting Finance Fediton. Mijn dag kon niet beter beginnen, eindelijk hoef ik me daar ook geen zorgen meer over te maken. Het was wel een dag van de zieken, veel huisgenoten hebben voelden zich vandaag niet lekker en zijn thuis gebleven van stage. Ik hoop dat ik dit niet van ze ga overnemen!

Op dinsdag ben ik veel bezig geweest met het uitzoeken van leuke trips en tours voor wanneer mijn ouders komen. Het staat al vast dat we 2 nachten naar Botopasi gaan. 's middags kwam het ministerie van volksgezondheid langs bij de stichting om te kijken hoe ver de stichting al is om te veranderen van rehabilitatiecentrum in een gezondheidscentrum. Ook zijn de sappen van de zusterorganisatie Jepi Deng in de verkoop gegaan dus ik heb alvast was ingekocht om ze te sponsoren. Hopelijk gaat de bakkerij ook snel open want verse broodjes kopen op stage in natuurlijk helemaal lekker.

Diezelfde dinsdag heb ik nog een mail gekregen van mijn stagebegeleider in Nederland dat mijn verslagen er goed uitzien! Fijn dan weet ik dat ik op de goede weg ben, nu kan ik verder met het uitvoeren van mijn leerdoelen. 's Avonds weer trouw naar de salsa gegaan en zo hou ik mezelf lekker bezig in het mooie Suriname. Het weer wordt wel minder, ze zeggen dat de kleine regentijd is aangebroken. Hierdoor verdwijnt de zon vaker en veranderd de blauwe lucht in regenwolken. Hier is de regen net iets heftiger dan in Nederland dus 1 stap buiten en je bent van top tot teen doorweekt.

Gisteravond had meneer Kamp (onze huisbaas van 80+) een pan op het fornuis laten staan. Waarschijnlijk is deze in de fik gegaan en heeft hij dit afgeblust met veel water. Wij zaten op de 2e verdieping en daar was opeens enorm veel rook, toen we naar beneden zijn gerend zagen we dat het gelukkig alleen gigantisch veel rook was en geen vuur. Het hele huis stonk en iedereen liep hoestend door het huis. We denken dat meneer Kamp door de ouderdom vergeetachtig is en dat hij daarom de pan heeft laten aanbranden… Dit was weer een spannende gebeurtenis op de Wakibasoestraat.

Voor degene die zich af vragen wat ik hier voornamelijk eet, het is hier voornamelijk kip en rijst. Elke dag krijg ik op stage rijst met kip of vis en groente ik vind het tot nu toe nog altijd lekker.
Een paar gerechten dat ik in Suriname graag eet zijn:
Roti, deze bestellen wij vaak bij ‘Chris’ de rotizaak die zit bij ons op de hoek.
Telo (gefrituurde cassave met bakkeljauw)
Soatosoep(javaans)
baka bana (gebakken banaan met pindasaus)
De pasta’s bij Jiji’s

DOING WHAT YOU LIKE IS FREEDOM,
LIKING WHAT YOU DO IS HAPPINESS!

Knap dat jullie dit lange verhaal weer hebben willen lezen!

Greetz from Suriname

  • 19 November 2014 - 14:32

    Chantal:

    Haha heel knap dat je weer zo'n lang verhaal aan elkaar weet te breien.
    Even terug naar het eerste deel WIE IS JE SALSA PARTNER (FOTO ENZO)
    daarnaast heb je thuis ook welleens ruzie met de schoonmaakster dus dat is niks nieuws ;) (grapje mams)

    Paps en mams staan al te trappelen, de koffers zijn al van zolder.
    doei aapje, kusjes je grote zus, en van lola en loes
    (Mis je wel hoor)

  • 19 November 2014 - 14:33

    Emily:

    Jeetje Kris, wat gaat de tijd alweer snel, je ouders gaan volgende week al jou kant op!
    Leuk dat jullie de binnenlanden gaan verkennen, wij zijn toen volgens mij naar Palumeu gegaan. Sowieso al cool om met een klein vliegtuigje over Suriname te vliegen.
    Hoe is het met de kakkerlakken bij jullie? Geen last van insecten daar?

    Weer leuk om te lezen en wacht met smart op je volgende verhalen!
    Groetjes Em!

  • 19 November 2014 - 14:54

    Emily:

    Ps. Ik las NET pas je berichtje naar mij van 8 oktober (schaam, schaam) over wat je met Eva ging doen.
    Heel veel plaatsen herken ik wel, wij zijn toen ook bij Bergendal en naar Brownsberg geweest. Daarnaast ook naar de plantages, met de boot over de Surinamerivier, Fort Zeelandia en palmenbos/tuin.
    Wij hebben toen ook nog een stuk gefietst langs het water (surinamerivier?), weet alleen die straten niet meer. Ook nog met die fietsen in een bootje over, haha.
    Als jij toch elke zondagochtend zo laat/vroeg thuis kom van het uitgaan, heb je dan al een keer de vogeltjesmarkt/wedstrijd meegemaakt? Bij een parlementsgebouw was dat, op een groot grasveld. Volgens mij was dat bij Fort Zeelandia in de buurt. Totaal niet spannend of boeiend, maar wel grappig om te zien dat die mensen zo serieus met vogeltjes omgaan.

    Dat was hem toch echt voor nu, haha.
    x Em

  • 19 November 2014 - 15:11

    Eva:

    super verhaal weer kris, maar arme meneer Kamp snik snik.. en ik wachtte al op een stukje over eten en dan vooral baka bana, eindelijk haha.\
    mis u xxx

  • 19 November 2014 - 22:19

    Marijke:

    Wij hebben een heerlijk voorproefje bij wilco en Nathalie gehad qua eten dan
    dat Surinaamse eten gaat er wel in mmmm
    maar o o kris wij kunnen niet wachten om in het vliegtuig te springen om jou ff te knuffelen dikke kus tot donderdag en ik hoop dat ik het salsa avondje ook nog kan meemaken .

  • 21 November 2014 - 17:55

    Kristel Commandeur:

    @Chantal ; De foto van de salsapartner volgt wanneer paps en mams hebben gekeken en ik mijn diploma heb. Het zijn ongeveer 10 verschillende danspartner dus verwacht veel foto's. Mis u 2 x

    @Emily ; Hee buuf, jaa de tijd vliegt hier echt het is alweer bijna december! Maar eerst uitkijken naar de komst van mijn ouders natuurlijk. Oke met een vliegtuigje liijkt me ook super vet alleen ik ben hier een arme student die leeft van dr spaarcenten dus ik geniet hier van de goedkopere trips ;). Gelukkig heb ik geen last van kakkerlakken in mijn kamer, maar de rest van mijn huisgenoten wel de kakkerlakken spray staat iig altijd paraat! (ik heb gelukkig nog geen reuze spinnen gezien) Mijn reacties worden waarschijnlijk niet gemeld op jullie mailadres dus schaam je niet haha.Dan hebben jullie ook nog super veel gezien, leuk dat jullie er een beeld bij kunnen vormen waar ik allemaal heen ga. Fietsen doe ik alleen naar stage want dat ga ik niet voor de lol doen in 30 graden haha. Ja klopt op het Onafhankelijkheidsplein is de zangwedstrijd! Ik denk dat ik hier even ga kijken met m'n ouders als ze zin hebben om vroeg op te staan het begint al om 7:00 heb ik gehoord.
    Groetjes thuis!

    @Eva ; Thanks eef die hard blog volger! Meneer Kamp takelt af heel zielig maar wel gevaarlijk voor ons. Haha ik ga zo weer lekker baka bana eten! (jaloers?;)

    @marijke ; Mooizo goed voorbereid! Ik ook niet, tot volgende week xxx

  • 23 November 2014 - 23:11

    Oma:

    kristel wat zijn wij trots op je.
    wij kijken uit naar je verslagen. En opa wil saoto soep ook wel eten ziet er lekker uit.
    Er kom nog wat volgende week kusjes [voorzichtig] liefs opa en oma

  • 26 November 2014 - 23:33

    Franklin:

    Nou Kristel ik ben trots op je hoor. Dat je zoveel doet wil zeggen dat je t naar je zin hebt in Switie Sranang. Hoe is het met je surinaams? Spreek je t al een beetje. Wat het fietsen betreft, had ik nou gelijk of niet dat alleen die kaaskopjes( !) fietsen. Veel te heet. Ik begrijp uit je verhalen dat jullie veel buiten de deur eten. Heeeeerlijk toch en niet eens zo duur. Heb je al chinees (tjaw min) gehaald. Moet je zeker doen. Ik hoop dat Maureen, ondanks haar drukte met haar werk (kanker stichting) toch nog tijd zal vrijmaken om wat met jullie te gaan ondernemen. Probeer een keer ook naar plantage Peperpot te gaan. Daar heeft mijn vader als kleine jongen gewoond toen hij een jaar of 4 was tot zijn 7e. Het is helemaal opgeknapt en er zijn woningen nagebouwd in de ouderwetse stijl. Je kan er naar toe met een boot en daar te commewijne is het goed fietsen(!).
    Ik hoop echt dat je ouders het naar hun zin zullen hebben. Ik zei tegen je vader dat ik in maart weer naar su kom en dat hij met MIJ mee mag. Hahahahaha.

    Veel plezier met je ouders en we spreken elkaar wel via de app.

    XXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kristel

Kristel in Suriname!

Actief sinds 23 Sept. 2014
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 10844

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 01 Februari 2015

Mijn eerste reis; stage en avonturen in Suriname

Landen bezocht: