Biki Pan en Nickerie, great times - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kristel Commandeur - WaarBenJij.nu Biki Pan en Nickerie, great times - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kristel Commandeur - WaarBenJij.nu

Biki Pan en Nickerie, great times

Door: Kristel

Blijf op de hoogte en volg Kristel

14 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

Fa Waka

Weer een berichtje uit het mooie Suriname. A e go bun!

Stage bevalt nog steeds goed, donderdag ben ik meegegaan naar een project van de stichting. De cliënten bouwen daar een vrouwenopvang en een jongeren opvang aan de Copieweg. Zelf heb ik nog gesproken met de vrouwen en jongeren die er op dit moment al zitten, heftig maar wel super interessant, hopelijk kan ik hier vaker heen.

We zijn donderdag nog op de partybus en naar een poolparty geweest, was niet helemaal geweldig dus daar schrijf ik dan ook maar zo min mogelijk over;) De partybus was totaal misschien 20min, de drank die je er kreeg smaakte naar limonade. Eenmaal bij de poolparty waren er veel te weinig mensen voor de grootte van de accommodatie. Wel leuk was de salsa demo die Chris gaf, in november moet ik er aan geloven! Evengoed pas half 2 thuis dus nog maar een paar uurtjes te gaan voor de volgende trip.

Vrijdag zijn we op trip gegaan naar Nickerie en Biki Pan dit is ongeveer 4u rijden vanuit Paramaribo (Biki pan nog een uur langer met de boot). We zijn meegevraagd door Chris( de dansschool leraar) om samen met zijn familie daar te verblijven. We zijn vrijdagochtend om 5:00 in de ochtend vertrokken, de lange rit zat ik samen met Merel bij de nicht van Chris, een erg gezellige rit met veel meezing momentjes. In Nickerie zijn we langsgegaan bij familieleden van Chris hier hebben we lekker gegeten en gekaart, omdat we nog lang moesten wachten voordat we naar de boot gingen heeft Chris ons nog meegenomen naar een zwembad in de buurt, heerlijke verkoeling!

Toen begon de rit naar Biki Pan, spullen in de ene boot wij in de andere en we konden vertrekken. We zijn door een prachtig natuurgebied gevaren, veel groen lekker zonnetje het was genieten dus. Onze verblijfplaats was een huisje op het water. Primitief maar wel gezellig. Er waren ook kano’s waar we gebruik van konden maken. Merel Lieke en ik leek het wel leuk om even een tochtje te maken… Toen eenmaal de eerste er vanaf viel kwam het niet meer goed, kano vol met water en nog meer gestuntel van ons. Onze redding was de eigenaar die met het bootje de klunzen kwam ophalen.’s Avonds laat zijn we op kaaimannen jacht gegaan, er waren er niet veel te vinden maar toch wel een paar oogjes en mini kaaimannen gezien.

Eenmaal wakker was ons ontbijt verrassend genoeg kip met rijst, normaal gesproken vind ik het lekker, maar nu wilde ik gewoon een lekker broodje met kaas. Dat ging niet door, dus het werd een warme maaltijd. ’s Middags hebben we nog een tour gemaakt over het water langs allerlei mooie gebieden, moeilijk om uit te leggen dus de foto’s spreken voorzich. Tijdens deze tocht zijn we nog langs de netten gegaan die ze hadden uitgelegd dus de krabbetjes en vissen kwamen ook ‘gezellig’ mee in de boot terug.

Weer in Nickerie aangekomen gingen we weer terug naar de familie, mede dankzij merel die haar Iphone en portemonnee daar had laten liggen. Hier hebben ze de krabben klaargemaakt die we hadden gevangen, ze smaakte prima! Ook hebben we nog kennis gemaakt met de papegaai van de buren die hield van wandelen en kokosnoten haha.

Na deze week weer overleefd te hebben begint er deze week een super leuke, drukke week.. Eva is deze week in Surinamee! Speciaal voor mij hierheen gekomen om te kijken hoe ik hier leef en zelf natuurlijk te genieten van het land, er komt volgende week een speciale blog van Eva zelf zodat jullie haar indrukken en kant van Suriname kunnen lezen.

Maandag ben ik samen met Puck met de taxi naar het vliegveld gereden. Omdat ik natuurlijk gewoon stage loop doordeweeks had ik Eva verteld dat een taxi haar op zou halen en als ze bij mijn appartement was ik haar daar wel zou zien. Een grote verassing dus toen ik daar stond om haar te verwelkomen. Ze had mijn stille hint over de uitleg van het uiterlijk van de taxi chauffeur ‘’blond met blauwe ogen’’ pas door toen ze mij zag haha. dikke knuffel en super blij om haar na een maand weer te zien!! De terugweg met de taxi was regenachtig het ging hard tekeer en er kwam ook nog onweer bij kijken, niet echt een goede eerste indruk maar geloof me dit had ik ook nog niet meegemaakt hier. ’s Avonds was al vol gepland met een etentje bij Zus & Zo met alle huisgenoten om de verjaardag van Merel te vieren en als afsluiting zijn we nog cocktails gaan drinken bij ’t Vat.

Vandaag is het voor mij een ‘normale’ stagedag, ik vermaak me hier met het barbecue project, gesprekken met de gasten voeren want dit weekend was er weer veel gebeurd, ruzie, bedreigingen, intimiteit onderling. Zo kom ik gelukkig wel aan mijn leerdoelen, hier maak je altijd wat mee. Nu denken jullie misschien ‘’waar is Eva dan’’? Nou die heeft het goed voor elkaar hoor, ze gaat mee met Puck, Nina en Merel naar de Hermitage shoppen en daarna wat drinken en eten in het centrum.

Mo syi, tot de volgende reisblog!
Liefs Kristel

  • 15 Oktober 2014 - 19:30

    Sjors:

    Zo Kristel, betaal ik hier nou het schoolgeld voor;))
    Meid, wat benut jij je tijd daar goed! En wat maak je er een mooi verhaal van, hartstikke goed!
    Geweldig om te lezen dat je het naar je zin heb, en dan mooi mee met de dansleraar en je huisgenoten de binnenlanden in, genieten van de natuur, het sfeertje en de super aardige mensen.
    Over 6 weken gaan wij het allemaal 'life' meemaken , we hebben er al zo'n zin in!!
    Nog heel veel plezier daar, doe je best bij De Stem en tot gauw.
    Dikke kus van Pap

  • 16 Oktober 2014 - 21:34

    Mark:

    Heej mooie Kristel, wat een gave avonturen allemaal, super om te lezen en mooi geschreven!
    Onder de indruk van je schrijverstalent;-) Heel veel plezier samen met Eva deze week!
    Xx Mark

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kristel

Kristel in Suriname!

Actief sinds 23 Sept. 2014
Verslag gelezen: 474
Totaal aantal bezoekers 10801

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 01 Februari 2015

Mijn eerste reis; stage en avonturen in Suriname

Landen bezocht: